Het gebruik van beladingsbalgen is toegenomen voor de behandeling van droge materialen in open vrachtwagens, voorraden, treinwagons, tankwagens, binnenschepen en meer. Fabrieksmanagers zien de voordelen van het afvangen van stofdeeltjes, het verbeteren van de luchtemissies en het voorkomen van materiaalverspilling in graanelevatoren, scheepshavens en cementfabrieken. Maar de aanschaf van een standaard uitloop van een willekeurige leverancier is misschien niet rendabel genoeg. Het feit dat de uitloop tijdens het laden maar voor 50% wordt uitgeschoven, leidt tot veel problemen, zoals materiaal ophoping. Deze problemen kunnen later duur worden. Een op maat gemaakte uitloop, speciaal ontworpen voor je toepassing, kan je veel geld besparen. Hieronder enkele parameters waar je rekening mee moet houden.
Welke soort producten worden geladen met beladingsbalgen?
Als er meerdere producten via dezelfde uitloop worden geladen (gebruikelijk bij graan toepassingen), geef dit dan door aan je ontwerper. Daarnaast zijn kleverige, schurende of corrosieve eigenschappen ook van invloed op de keuze van onderdelen en ontwerp kenmerken voor succesvolle beladingsbalgen van veenstratechnology.nl. Naarmate het product groter wordt, kunnen er overbruggingsproblemen ontstaan. Dit geldt vooral voor zeer lichte materialen, zoals kaf, houtsnippers en rijst. In het algemeen mag de grootste productgrootte niet groter zijn dan ¼ van de minimum diameter van de binnenconus. Zeer kleine producten (cement, meel, etc) vallen meestal turbulent en met hoge snelheid door de uitloop en veroorzaken een hoge vluchtige stofbelasting, vooral als er veel lucht meegevoerd wordt.
Vocht en temperatuur
Een hoge producttemperatuur kan de verwachte levensduur van verschillende onderdelen van de beladingsbalgen beschadigen, vooral de flexibele buitenmantel en de polymeer kegels. Daarnaast kunnen sommige elektrische componenten worden aangetast. Producten met een matig vochtgehalte kunnen namelijk samenklonteren of kleven wanneer ze afkoelen. Dit kan leiden tot stroomproblemen, materiaal dat blijft hangen in de huls of op de kegels, en kan na verloop van tijd de intrekhoogte beïnvloeden omdat het materiaal zich blijft ophopen op de kegels.
Stroomsnelheid
Uiteraard is het nodig om de verwachte prestaties van de uitloop vast te stellen in volumes van het door de klant gewenste debiet. Bij debieten die in volumes worden gespecificeerd, moet de losse bulkdichtheid van het product worden vermeld. Omdat het product en de bedrijfsomstandigheden sterk kunnen variëren, zijn er keuzemogelijkheden voor constructiematerialen, type hulpvoorzieningen en een reeks accessoires die aan de uitloop kunnen worden toegevoegd. Al deze keuzes zijn misschien niet beschikbaar bij elke fabrikant van uitlaten, maar een meerderheid ervan moet zal zeker in het keuzemenu staan, zodat de uitloop nauwkeurig kan worden afgestemd op de behoeften van de klant.
Materiaal en constructie van de mouwen
Gecoate stoffen, gekozen vanwege hun compatibiliteit met het te behandelen product en de gebruiksomstandigheden, worden ondersteund door stijve of halfstijve ringen of hoepels. Met afzonderlijke ringen kan de ingeschoven hoes veel rechter worden gestapeld dan een hoes die met een doorlopende, spiraalvormige draad wordt ondersteund. Verder zal een structurele vorm of H-balk, beter stapelen dan een ronde draad of kabel die in een zak op de huls is genaaid. Zeer lange hulzen moeten in delen worden gemaakt en aan elkaar worden gelast, zodat een beschadigd deel van de huls kan worden vervangen zonder dat het hele samenstel moet worden vervangen.